Business intelligence in het dagelijks leven

Bedrijf

Business Intelligence (kortweg BI) wordt steeds populairder. Gezien de mogelijkheden om data te verkrijgen en te gebruiken is dit niet verwonderlijk. Ons dagelijks leven wordt steeds meer gekenmerkt door business intelligence. Wij vinden het zelf prettig, de BI-systemen leveren bedrijven meer winst op en een gerichtere benadering van klanten.

Met de huidige stortvloed aan data is het logisch om de data intelligent met elkaar te verbinden. Een zakelijk gebruik van deze verbonden data is de volgende en logische stap. Waar de data vroeger statisch van aard waren en veranderingen alleen plaatsvonden door handmatige invoer, ziet het dagelijkse leven er tegenwoordig veel dynamischer uit.

De dataprofielen van mensen zijn voortdurend in beweging. Business intelligence bouwt hierop voort en is nu een volkomen normaal onderdeel van ons leven. Voorbeelden van Business Intelligence – Waar wordt Business

Online winkelen

Als het gaat om online winkelen, vinden veel klanten het prettig dat ze bij het zoeken favoriete artikelen worden aangeboden die bij hen passen. Deze procedure wordt een aanbeveling genoemd. Een goed beheerd business intelligence-systeem stelt het programma in staat de klant te analyseren. Op basis van zijn eerdere aankopen, zijn klikken en zoekopdrachten en de aankopen van andere klanten met dezelfde interesses, krijgt de klant producten aangeboden die zijn interesse wekken. Mensen zien dit als positief. Vroeger vonden ze niet snel wat ze zochten bij het doorzoeken van online winkels en kregen ze producten aangeboden die hen niet interesseerden.

De online retailer kan aan de hand van voorspelling (forecast) een overzicht krijgen van de toekomstige marktontwikkeling. Opkomende inkooptrends kunnen in een vroeg stadium worden gesignaleerd en gepromoot.

Handelsondernemingen gebruiken business intelligence-systemen om onder meer klantvragen, productieprocessen en logistieke wensen te analyseren. Waardeketens worden gebruikt om sterke en zwakke punten te identificeren, onbenut potentieel te identificeren, kosten te verlagen en alternatieve processen te identificeren. Een waardeketen brengt alle analyses van de afzonderlijke gebieden achter elkaar en over elkaar heen in kaart.

Op productiegebied biedt business intelligence een betere prognose van grondstoftekorten. De beschikbare middelen kunnen gerichter worden ingezet en gepland. In deze omgeving wordt vaak gesproken over productie-intelligentie. Voor alle fabricageprocessen wordt een analyse uitgevoerd, te beginnen met de inkoop van de benodigde grondstoffen (beschikbaarheid, prijs, logistiek), de verwerking van deze grondstoffen (medewerker en machinegebruik), de vervaardiging van het product uit de voorbewerkte goederen, de opslag van het gereed product, tot aan de levering.

De online bemiddelingsdienst voor rijdiensten Uber is daar een goed voorbeeld van. In deze applicatie worden verzoeken van passagiers en aanbiedingen van taxi’s, privéchauffeurs en huurauto’s geregistreerd. Passagiers worden via een smartphone-app of website in contact gebracht met de eerstvolgende beschikbare chauffeur. Business Intelligence legt koppelingen tussen de dataprofielen van de passagiers en de aanbiedingsprofielen van de chauffeurs. De gereden routes worden geregistreerd en kunnen worden geanalyseerd. Andere voorbeelden zijn de analyse van luchtverkeersgegevens of treinverkeersgegevens. Voor zowel de coördinatie van vluchten als treinen is business intelligence nodig. Vertragingen en downtime kunnen alleen worden voorkomen als een efficiënte planning is gebaseerd op business intelligence.

Business intelligence in het dagelijks leven
Schuiven naar boven